مهندسی و پزشکی همکاری خوبی در کمک به بیماران و پزشکان داشته است بخاطر گسترش روز افزون سیستم های مهندسی در حیطه بهداشتی و پزشکی، تربیت و وجود نیروی انسانی متخصص و متبحر که آشنا به وسایل و تجهیزات پزشکی امری ضروریست. تعداد کل واحد های درسی در طول دوره 140 واحد می باشد که شامل دروس عمومی، پایه، اصلی، تخصصی و اختیاری است. اصول سیستمهای رادیولوژی و رادیوتراپی تعداد واحدهای غیرمهندسی این رشته کم است و دانشجو باید به دروس رشته ریاضی فیزیک علاقمند باشد و دید پایهای قوی در مهندسی داشته باشد، یعنی مهندس بیوالکتریک باید به الکترونیک و مهندس بیومکانیک به مکانیک و مهندس بیومواد به دروس مرتبط با مهندسی مواد علاقهمند بوده و در آن توانمند باشد. مهندس پزشکی باید علم زیستشناسی و محیط کار بیمارستانی را دوست داشته باشد تا بتواند در بیمارستان یا محیطهای مرتبط فعالیت کند. طراحی و ساخت الف- طراحی و ساخت دستگاه های آزمایشگاهی و الکترونیکی و تجهیزات مربوط به آنها، نظیر وسایل مخصوصی که با تکنیک های خاص، عناصر موجود در یک نمونه (مثلاُ نمک خون و ...) را به طرز دقیقی اندازهگیری کند مانند اسپکتروفتومتر که با تکنیک های نوینی کار میکنند. ب- طراحی و ساخت بخش های مکانیکی و برقی سیستمهای تصویرگر پزشکی، مانند سیستمهای سونوگرافی، رادیوگرافی، سیتیاسکن و دیگر دستگاه های که تصاویر ثابت یا محرکی را از بسیاری از بخش های بدن به نمایش میگذارند. ج- طراحی و ساخت سیستمهای اندازهگیری پزشکی و بیمارستانی، نظیر دستگاه های دریافت کننده سیگنال های مغزی. د- طراحی و ساخت قطعات و اندام مصنوعی بدن و موادی که در طول، تشخیص، درمان و معالجات بیماری ها بکار میرود. مهندس پزشکی میتواند با تعمیر، نصب، راهاندازی و نگهداری وسایل مورد نیاز است و البته واضح است که این نیروی مجرب باید دارای اطلاعات کافی در مورد قطعات و جزئیات کار آن وسیله در ارتباط باشد. همچنین در بهینه سازی یا تلفیق دستگاه ها و عملکرد آنها هم نقش دارد. پروژه کنترل کامپیوتری فشار خون، یا پروژه سه بعدی سازی تصویردستگاه MRI، جزء همین بهینه سازیها هست. دامنه کاربری این زمینه چنان وسیع است که اکنون سالانه چندصد مقاله در معتبرترین نشریات جهانی مهندسی پزشکی در این زمینه چاپ میشود و بیشترین تعداد پروژهها برروی موضوع تلفیق و بهینه سازی انجام میشود.